Ile kosztuje reklama w Google Ads?

Internet daje wiele narzędzi marketingowych. Najpopularniejszą platformą reklamową jest Google Ads. Codziennie miliony internautów szuka konkretnych treści, przy których pojawia się reklama w wyszukiwarkach. Czy ta inwestycja jest opłacalna dla przedsiębiorcy? I ile kosztuje kampania tego typu?

Reklama skrojona na miarę

Reklamy w wyszukiwarkach to doskonały sposób na zaprezentowanie swojej oferty. Wielu przedsiębiorców nie dostrzega ich potencjału, stawiając na reklamę tradycyjną lub obawiając się wysokich kosztów. Tymczasem całkowity koszt zależy tak naprawdę od tego, jaki przeznaczony na niego budżet. Specjaliści od marketingu internetowego są w stanie z konkretnej sumy wysupłać wiele możliwości, jakie daje promocja w sieci. Warto wiedzieć, że źle zaplanowana kampania reklamowa nie przyniesie oczekiwanych efektów, a jedynie wygeneruje wydatki. Działa to też w drugą stronę – przy dobrej optymalizacji za niewielkie pieniądze można odnieść spektakularny sukces.

Klikalność, czyli początek wydatków

Wielu przedsiębiorców, którzy sprawnie poruszają się po Internecie uważa, że tworzenie skutecznej reklamy jest proste. Jednak reklama w wyszukiwarkach wymaga znajomości przynajmniej podstawy obsługi platformy od Google. Warto też wiedzieć, że w Google Ads nie zawsze trzeba płacić za reklamy. Założenie konta nic nie kosztuje, podobnie jak korzystanie z prawie wszystkich jego funkcji. Obejmuje to także tworzenie kampanii reklamowej. Wszystko jest darmowe do momentu pierwszego kliknięcia w reklamę. Bezpłatne działania kończą się też w momencie, gdy chcemy analizować zebrane dane. Na tym etapie trzeba zaangażować swój budżet.

Modele rozliczeń w Google Ads

Reklama w wyszukiwarkach może być rozliczana na wiele sposobów. To od nich zależy całkowity koszt kampanii. Najbardziej powszechna strategia to CPC (cost per click). Płaci się w niej za konkretne kliknięcie. W ulepszonej wersji uzyskuje się wariant eCPC – czyli Ulepszone CPC. Tutaj stawki za kliknięcie bazują na sygnałach algorytmów. Innym rozwiązaniem jest vCPM (view cost per mille) – czyli koszt tysiąca widocznych wyświetleń. To opcja dla reklamodawcy, któremu zależy na maksymalnym zasięgu, bo np. chce budować świadomość marki. CPV (cost per view) jest to koszt obejrzenia filmu, stosowanych w kampaniach video. Jest jeszcze CPA (cost per action), czyli koszt konwersji oraz ROAS (return on ad spend). Ten ostatni to inteligentna strategia ustalania stawek Ads.

Ustawienie płatności i jej forma

W jaki sposób opłacana jest reklama w wyszukiwarkach? Są płatności automatyczne, za które nie można płacić kartą przedpłaconą. Można też wybrać płatności ręczne. Wówczas płaci się jeszcze przed wyświetleniem reklam. Wyświetlane reklamy uszczuplają stan środków z przedpłaty, aż w pewnym momencie przestaną się ukazywać. Niektóre firmy mogą liczyć także na fakturowanie miesięczne. Jest to swego rodzaju limit kredytowy, ale do tego rozwiązania trzeba spełniać odpowiednie wymogi. Fakturę opłaca się czekiem lub przelewem, a wszystkie należności muszą być uregulowane w ramach czasowych, które ustala Google.

Tworząc nową kampanię, najlepiej przeprowadzić estymację, która umożliwia uzyskanie wiele przydatnych przy planowaniu danych, jak np. to, na ile wyświetleń i kliknięć można liczyć w ramach zaplanowanego budżetu.