Budowa sklepów internetowych, ale jakich?

Sklepy internetowe to bardzo niewdzięczne wykonawczo zadania. Bo to z jednej strony dość skostniała struktura i moc informacji, który być na niej muszą, z drugiej bardzo proste i krótke przełożenie na efekt. W przypadku sklepów internetowych fakt pojawienia się klienta i satysfakcja z budowy świadomości marki to za mało.
Dopiero brzęcząca moneta jest znakiem, że wszystkie czynniki niezbędne przy projektowaniu, tworzeniu i popularyzacji zostały wzięte pod uwagę i skutecznie wdrożone.

Tendencja przechodzenia sklepów do Internetu była naturalna od początków jego powstania. Pandemia tylko wyostrzyła ten obraz osobom, które jeszcze tego niedostrzegały przy okazji przyspieszyła bieg sprawy i wprowadziła większy chaos jak to zwykle w czasach rewolucji bywa.
Budowa sklepów internetowych to proces i wypadkowa wielu czynników. Jednym z nich jest silnik sklepu czyli oprogramowanie do zarządzania produktami, zamówieniami, klientami jednym słowem zawartością sklepu, zawartością widoczną dla użytkownika. Wybór tego silnika z perspektyw klienta czy pozycjonowania jest sprawą drugorzędną bowiem docelowym wynikiem jest html czytelny dla wyszukiwarki google, a dla klienta liczy się efektywny i czytelny mechanizm prezentacji i zamawiania produktów.

Na co zatem zwrocic uwagę przy wyborze oprogramowania sklepu?

Z punktu widzenia administratora i firmy ważne jest jakie moduły, rozszerzenia posiada i na ile jest elastyczny by można było w nim dokonywać zmian dopasowujacych do unikalnych potrzeb i pomysłów. To ważne dla małych i średnich sklepów by np. ich system pozwolił zintegrować się z posiadanym systemem księgowo-magazynowym, by miał możliwości wpięcia odpowiednich modułów płatności, transportu, seo czy analizy klientów, zarówno tych skonsumowanych jak i tych, którzy porzucili koszyki.
Do tego dochodzą kwestie wersji językowych w przypadkach sprzedaży zagranicznej. Instalacji popularnych w danych krajach systemów płatności, różnicowania cen dla poszczególnych krajów i najważniejsze czyli scentralizowanie zarządzanie tak by w jednym miejscu móc np. zmieniac ceny i opisy danego produktu. Do tego typu rozwiązań doskonale nadają się darmowe i popularne systemy cms takie jak prestashop czy woocommerce z bogatym zapleczem zarówno gotowych rozwiązań jak i programistów potrafiących wdrożyć nasze pomysły w wyżej wymienione silniki.

Inna spraw ma się z dużymi sklepami, przy czym duże oznacza bogactwo asortymentu bądź obsługiwany ruch na stronie. W takim przypadku darmowe, opensourcowe rozwiązania mogą nie udźwignąć bazy np. 100 tys. produktów tudzież dziesiątek tysięcy odwiedzających.
Dla mocnych marek budowa własnego rozwiązania to oczywistość, ale dla firm aspirujących i dopiero wchodzących na drogę dynamicznego rozwoju rozwiązaniem są gotowe platformy o sprawdzonym oprogramowaniu i na bieżąco aktualizowanym. Nie są one jednak wolne od wad. Bo o ile techniczne aspekty powinny być w nich skrupulatnie pilnowane o tyle adaptacja sklepu wg własnego modelu biznesowego jest awykonalna.

Dobrze jest zatem przeanalizować swoją pozycje na rynku i zgodnie ze strategia wynikająca z punktu w którym jesteśmy dobrać odpowiednie rozwiązania.